فرش بيجار كردستان و قاليشويي آن

در اين وبلاگ مي توانيد سوالات خود مربوط به قاليشويي را ببينيد

فرش بيجار كردستان و قاليشويي آن

۷ بازديد

اين نوشته ي علمي از سوله قاليشويي اديب،قاليشويي خوب در مشهد آنلاين، را بخوانيد. با در رابطه فرش بيجار كردستان و قاليشويي آن بيشتر بدانيد.

 
يكي‌از سه سيرتكامل بافت رايج در كردستان كه در بيجار و روستاي پيرامون آن اشاعه دارااست ببافت بيجار است.
چرا قالي بيجار فشرده ميباشد؟قالي هاي قديم بيجار تا حدي كج اما بسيار فشرده بوده و انگيزه فشردگي اين بود. كه پود  پشمي كه در آن به شغل مي‌برند. به اندازه اي ضخيم بود كه با كتف  هاي سنگي آن را مي كوبيدند. و در فيض به اندازه اي فشرده ميشد. كه در شرايطي كه آن را تا مي كردند پود ها مي تركيد.
 


انگيزه كجي فرش بيجار:كجي آن به انگيزه منفعت گيري از دارهاي كهن با تير هاي كج بود و در قالي هاي تازه بهر گيري پود هاي نازك خلل فشردهگي را از دربين برده ميباشد.
خصوصيت هاي خاص فرش بيجار:مثلا  ويژگي ها فرش بيجار ميتوان به خصوصيت هاي پايين اشاره نمود:تراكم و فشردگياضافه كردن بر پرز بلنددوام فرشنقش هايي ميباشد كه بيشتر آن ماهي در هم و فرمان روا عباسي بيجار ميباشد.همانند نقش هراتي  كه با ترنج ميانه بافته مي‌گردد اما لچك را نمي بافند.

رنگ فرش بيجار:رنگ هاي آيتم استعمال حدودا مدام تيره ميباشد. گرچه رنگ هاي پر‌نور نيز استعمال مي شوذ. ولي رنگ تيره يكي وجوه متمايز قالي بيجار از كل قالي ها مانند قالي كوچك فرقان –سنه ساروق ميباشد كه با طرح هراتي بافته مي گردند طرح قالي بيجار  بيشتر به قالي هاي سنه مشابه ميباشد مداليون هندسي و چندين كناره آن با راز ترنجهاي متفاوت در موضوع هاي چندين ضلعي با رنگ گوناگون كه اكثر وقت ها با رنگ آبي رنگ تيره و قرمز‌رنگ شتري ميباشد قرار مي‌گيرد. حاشيه ها محيط به رنگ هاي لاكي، سبز، زرد رنگ، آبي رنگ محصور مي گردند.
قابل ذكر ميباشد اين وجوه تمايز به طور مطلق در باره نقشهاي بيجار صندق نمي نمايد. چون در بعضا از نقشها متن مداليوني مركزي و لچك هاي دور و بر را ندارد. و مسئله فقط مشهون از گلهاي تعدادي لبريز به رنگ هاي متعدد ميباشد. كه نقش ماهي را بخصوص ماهي در هم را به تماشاچي الهام مي نمايد.
 


قاليشويي:قاليشويي فرش بيجار به انگيزه تراكم بافت و به كارگيري از پشم بسيار اصلي ميباشد. و مي بايست با شامپوي هاي منحصر به فرد قالي شويي شسته خواهد شد. تا شستشوي فرش به شايسته ترين صورت ايفا بگيرد. سوله قاليشويي اديب،با ۵۷ سال سوابق براق راجع‌به شستشوي فرش اين اصلي را با بالاترين كيفيت اعمال ميدهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.