آرشیو شهریور ماه 1400

در اين وبلاگ مي توانيد سوالات خود مربوط به قاليشويي را ببينيد

محلول شستشوي فرش با جوش شيرين

۶ بازديد

ر مبنا امر العملي كه بر روي  قاليشويي خوب در مشهد  پياله شامپو فرش مندرج (ممكن ميباشد براي برندهاي متفاوت، اين ترازو گوناگون باشد) كمي از شامپو فرش را در آب ولرم حل نماييد تا كف نمايد.به ياري اسفنج، كفي كه بر روي محلول تهيه و تنظيم گرديده به وجود آمده را بر روي سطح متبوع بكشيد. اين شغل را به آرامي جاري ساختن دهيد زيرا مقصود شما از به عمل بردن شامپو فرش نظافت كردن پرزهاي فرش ميباشد.اعتنا نماييد كه ابدا نبايد خويش فاز مايع محلول شامپو فرش را بر روي فرش بكشيد. اين فعاليت سبب ساز چسبندگي سطح فرش مي گردد و از طرفي سطح آن ديرتر كم آب ميگردد. ضمن اين كه‌اين شغل شما منجر مي‌شود كه ريشه هاي قالي مرطوب بشود و تكرار يكسري باره اين عمل سبب پوسيدگي فرش شما ميشود. هنگامي كه كف هاي محلول به آخر رسيد ميتوانيد مجددا محلول را هم بزنيد تا كف بوجود بيايد و از كف آن به كارگيري فرمائيد.
يك ايده ابتكاري براي استعمال از كف نتيجه ها از شامپو فرش اين ميباشد كه محلول فراهم گرديده را در كاسه هاي خالي گرديده مايع توالت كه موقعيت فوم دارااست بريزيد تا محلول به طور كف از آن بيرون خواهد شد.حدود نيم ساعت طاقت فرماييد تا شامپو فرشي كه كشيده ايد با اكسيژن برخورد داده و ناپاك فرش را در خودش حل نمايد و با دستمال نمداري از فرآورده كتان (كه بافت زبري داراست) محلول و چرك آلود هاي حل گرديده را از سطح فرش منزه فرماييد. اين فعاليت را در سمت بر خلاف خواب قالي ايفا دهيد.

دستمال نمدارتان را پس از چنددفعه پاك كردن عوض نمائيد.
اذن بدهيد تا فرش كم آب گردد.
تا پيش از كم آب شدن فرش از منش رفتن يا اين كه نشستن بر روي آن دوري كنيد در غير اين شكل ظواهر فرش شما لكه دار مي‌شود.
بعداز كم آب شدن فرش را در سوي خواب آن با جاروي زبر يا اين كه جاروي چوبي جارو فرماييد.
به امداد يك برس گيسو راز كه ديگر از آن به كارگيري نميكنيد يا اين كه يك آبگينه پر نمك فرشتان را كتف فرماييد تا پرزها به موقعيت طبيعي خودشان قرار بگيرند.

نحوه نگهداري و شست و شوي گليم به چه صورت مي باشد؟

۱۱ بازديد

گليم چه است؟ قاليشويي خوب در مشهد   چه‌گونه ميباشد؟ در‌حالتي كه شما هم قصد خريد گليم را داريد درين نوشته‌ي علمي داده ها موءثر و خلاصه اي در مسئله گليم و قاليشويي و شستشوي گليم كسب خواهيد كرد.
گليم دست بافته اي بي آلايش ميباشد از (تار پنبه يا اين كه پشم) و پود (بشم) كه معمولاً از پشم حيوان ها اهلي ساخته ميگردد. شايد گليم نوع سادهقالي باشد روي اين اصل مي قدرت عهده دار شد كه بافت گليم پيش از ابتكار عمل قالي اشاعه داشته ميباشد. اثرها به دست آمده در آرامگاه فراعنه مصر ۲۵۰۰سال پيش از به دنياآمدن آرم از وجود گليم در آن فرصت دارد .



هر ناحيه طرح مختص به خويش را دارااست و عموماً تحت عنوان فرش كاربرد داشته ميباشد. ممكن ميباشد بافت گليم با تغييراتي كاربردهاي ديگري غير از فرش ميان عشاير داشته باشد: براي مثال نمك دان ، جل اسب، نوار خيمه
نقوش گليم:گليم ها عموما با نقوش شكسته(هندسي )بافته ميگردند. اين نقوش بيشتر دربرگيرنده لوزي، سه گوش ،چهار گوش،اشكال گل ،بوته،ترمه،شش گوش،گونه هاي حيوان‌ها اهلي ودرنده ونيز بخش اعظمي از نقوش ديگر ميشود.
شايد بتوان اظهار‌كرد در آساي مركزي ، شرق اروپا و شمال آفريقا هر جا كه رويش بز و گوسفند و شتر ترويج داشته و مردمانش در بافت فرش تخصص داشته اند گليم هم بافته اند. مردمان تركمن، ففقاز، سوراخ، عرب و… دستبافته گليم را ساخت و بكار برده اند.
در ادبيات فارسي عموماً گليم با زيلو يا اين كه جاجيم و… به يك مفهوم بكار رفته ميباشد.
به صورت مشخص و معلوم گليم فرشي ميباشد كه از بافتن پود بر تار هايي كه بر دار افراشته تنيده گرديده‌است بافته ميشود.
دربافت گليم از دستگاه كمكي نظير ماسوره و… استعمال نمي شود؛ كه‌اين گزينه تفاوت گليم با زيلو يا اين كه جاجيم و اشكال ديگر نام برده در ادبيات ميباشد.
كهن ترين گليم بافته گرديده در مصر به دست آمده .ولي در ميهن هايي مانند هند، چين، افغانستان، پاكستان وديگر ميهن هاي خاورميانه بافت گليم شكل ميگيرد.
دوگره:براي مقاومت و استحكام گليم‌باف از محل ورود ريشه‌ها به گليم از نوعي گره كه به اسم “دو گره” پر اسم و رسم ميباشد استعمال مي‌نمايند.

روي لكه چاي پودر بوره بپاشيد

۶ بازديد

تزكيه لكه چاي از روي   قاليشويي خوب در مشهد  با سركهمواد موردنياز: سركه سپيد، بطري اسپري، دستمال پاك و آب گرم.
نصف سركه سپيد و آب گرم را ادغام نماييد.
محلول را در بطري اسپري بريزيد.
محلول را روي لكه چاي اسپري فرمائيد.
با يكپارچه آن را روي الياف فرش بماليد.
در شكل نياز تكرار نماييد.
عاقبت با آب سرد آبكشي فرمائيد.
تزكيه لكه چاي از روي فرش با ريكامواد مايحتاج: يك قاشق غذاخوري مايع شوينده، سركه، آب گرم، دستمال ميكروفيبر و اسفنج
با دستمال نمدار تا حد قابليت و امكان لكه را بماليد.
با ادغام يك قاشق غذاخوري شوينده، سركه سپيد و 2 فنجان آب گرم، يك محلول ساخت فرمائيد.
محلول را روي لكه ماليده و با دستمال ميكروفيبر عالي بماليد تا لكه پاك خواهد شد.
روند را تكرار فرماييد.
با اسفنج خيس و سرد لكه را آبكشيد نمائيد.
با دستمال كم آب آن را منزه فرماييد.
۷ نكته و ترفند براي تميزكاري صحيح و حسابي۷ نكته و ترفند براي تميزكاري صحيح و حسابيفصل بهار شايسته ترين مجال براي تميزكردن و گردگيري منزل ميباشد. در واقع شما احتمالا تا زانو در مواد شستشو مي‌باشيد و با هرچه اسفنج و دستمال و ... مجاورت تان مي باشد، دست وپنجه قابل انعطاف مي‌كنيد. درحاليكه منزل خويش را مثل يك كاخ برق مي اندازيد، فراموش نكنيد كه يك درحال حاضر اصلي به فرش ها نيز بدهيد و آنان را هم پا با ديگر بخش هاي منزل منزه فرماييد. اكثر زمان ها لكه ها، كرك ها و پستي بلندي هاي فرش ميتوانند با اقدامات خانگي خلل شان برطرف خواهد شد، فارغ از اينكه نياز به مواد شستشو مضر و سمي باشد.
مايع شوينده متاع ديگريست كه ميتواند كليه چيز را پاك نمايد. خرقه، پتو، پرده گرمابه، پنجره و آحاد لكه ها را. براي نظافت كردن لكه رنگ از روي فرش نيز مي‌توانيد از اين ماده استعمال فرمائيد.
تزكيه لكه چاي از روي فرش با بورهمواد موردنياز: مقداري بوره، آب، يكي مسواك، يك جاروبرقي و يك دستمال كم آب.
با مخلوط 3 پيمانه بوره و 1 پيمانه آب گرم يك خمير تهيه و تنظيم فرمائيد. مسواك را در خمير فرو ببريد.
آن را روي لكه بماليد. بگذاريد ادغام روي فرش كم آب گردد.
ما‌نده را جاروبرقي نمائيد.
بعد از اتمام با آب سرد لكه را آبكشي كرده و با دستمال آن را كم آب فرمائيد.
آيا مي دانستيد بوره در قرن هشتم در درياچه هاي كم آب تبت يافت خواهد شد و از آن فرصت در مورد ها گوناگون، به خصوص شستشوي جامه، به كارگيري مي گردد؟ در زمان سال هاي بعدي خاصيت متعدد اين ماده در نظافت و در اختيار گرفتن حشره، كشف شد. براين اساس تعجبي ندارد كه در پاك كردن لكه چاي هم به كار گيري ميگردد.

موم شمع را از روي سطوح چوبي پاك كنيد

۷ بازديد

بعداز برداشتن پارافين ، مي بايست محل لك گرديده  قاليشويي خوب در مشهد  را با آب بشوييد. اين عمل را با ريختن يك استكان آب منزه روي حيطه اي كه منزه نموده ايد ، جاري ساختن دهيد. آنگاه محل را با چندين حوله منزه كم آب فرماييد.
دقت: در صورتي شمع شما رنگي ميباشد ، ريختن پارافين روي فرش منجر ساخت‌و‌ساز لكه هاي رنگي مي‌شود. براي از في مابين بردن اثر رنگي لكه ، از تينر به كار گيري نماييد. يك مبنا را 3 توشه باطن پارافين گرم قرار دهيد و بين لايه ها مكث فرماييد تا كم آب خواهد شد.براي از در بين بردن لكه هاي شمع از روغن گياهي به كارگيري فرمائيددر‌حالتي كه بعداز نظافت كردن هنوز يك شمع كوچك مانده ميباشد ، خوب ميباشد از روغن نباتي براي از ميان بردن لكه ها به كار گيري نماييد. براي شستن از فرش كوچك و وحشيانه فرش به كار گيري نماييد. درصورتي كه روغن گياهي نداريد ، مي‌توانيد از الكل استعمال فرمائيد.
بعداز به كار گيري از روغن نباتي يا اين كه الكل ، از شامپو فرش به كار گيري فرمائيد. 2 قاشق غذاخوري شامپو فرش + 2 قاشق غذاخوري سركه سپيد + 2 فنجان آب ولرم را ادغام كرده و محل متبوع را با اسفنج بشوييد.موم شمع تصميم به نفوذ در چوب داراست ، به اين ترتيب در اولي زمان يخ را روي موم روي مبل چوبي يا اين كه ميز چوبي قرار دهيد. يخ را نگه داريد تا موم يخ بزند. از يك ابزار پلاستيكي استعمال نماييد و موم را با تمركز از سطح بيرون نمائيد. يك قطعه يخ را به طور دايره وار روي موم مانده بماليد و آن را با احتياط برداريد تا به سطح چوب زخم نرساند.به مكان فوت كردن به موم ، شمع هاي بلند مخروطي صورت را با باكس انفجار (وسيله اي كه شمع را بي سر و صدا مي نمايد) سكوت نمائيد. يك تكه سفال را ذيل شمع ها قرار دهيد و آن را روي ميز چوبي قرار دهيد. شمع را از طاقچه كنار آينه برداريد و آنگاه آن را سكوت فرمائيد. شمع را در مكانهايي كه جريان هواي شديدي نيست پر‌نور فرماييد و اذن ندهيد كه موم هنگام سوختن بريزد. پيش از جابجا كردن موم ، اذن دهيد روي آن سرد بشود.

به مكان مردن ، شمع را با ماسوره بي سروصدا نمائيد (وسيله اي كه شمع را بي سر و صدا مي نمايد). يك تكه سفال را ذيل شمع ها قرار دهيد و آن را روي ميز چوبي قرار دهيد. شمع را از طاقچه كنار آينه برداريد و آن گاه آن را بي سروصدا فرماييد. شمع را در مكانهايي كه جريان هواي شديدي نيست پر‌نور فرمائيد تا در هنگام سوختن شمع موم نريزد. پيش از جابجا كردن موم ، اذن دهيد روي آن يخ بزند.

تفاوت پاك كردن لكه چاي از روي فرش ماشيني و دستباف

۸ بازديد

از در ميان بردن لكه  قاليشويي خوب در مشهد  چاي روي فرش ماشيني تفاوت چنداني با فرش دستباف ندارد و نحوه‌هايي كه در صدر شرح داده‌ايم، حدودا در اشكال گوناگون فرش قابل‌به كارگيري مي‌باشند؛ اما نكته‌اي كه در اينجا مي بايست در لحاظ داشته باشيد و ممكن ميباشد در تزكيه لكه چاي روي فرش دستباف تأثيرگذار باشد، مواد تشكيل‌دهندهٔ اين فرش‌ها ميباشد.
گهگاه متاع الياف به كار گيري‌گرديده در فرش‌هاي دستباف روي سودٔ شغل يا اين كه توجه و وسواسي كه در لكه‌گيري فرش به خرج ميدهيم، گيسؤثر ميباشد. فرش‌هاي ماشيني معمولا از الياف تصنعي و مصنوعي تنظيم گرديده‌اند، البته در بافت فرش‌هاي دستباف از الياف طبيعي مانند پشم و گهگاه ابريشم به كار گيري مي شود. فرش‌هاي ابريشمي نيز ممكن ميباشد ۱۰۰ درصد ابريشم باشند يا اين كه از مخلوط ابريشم و پشم تهيه و تنظيم گرديده باشند. فرش‌هايي كه از ابريشم و پشم تهيه و تنظيم گرديده‌اند (نسبت به فرش‌هاي ۱۰۰ درصد ابريشمي) در قبال لكه‌ها مقاومت و دوام بيشتري دارا هستند؛ چون پشم به‌طور طبيعي در قبال آب مقاوم ميباشد و به همين برهان زماني روي فرش پشمي آب مي‌ريزيم، روي فرش قطره‌هاي آب تشكيل ميگردد. بدين ترتيب اين فرش‌ها مايعاتي مانند چاي را كمتر به خويش جذب مي‌نمايند.
نكتهٔ ديگري كه مي بايست درمورد لكه‌گيري فرش‌هاي دستباف پشمي و ابريشمي درنظر داشته باشيد، اثبات‌بودن رنگ آنهاست. پيش از تزكيه لكه چاي از روي فرش در آغاز مطمئن گرديد كه قالي شما رنگ نمي‌دهد. در بعضا از قالي‌هاي دستباف از رنگ‌هاي گياهي به كار گيري مي‌گردد كه موجب حساس‌خيس بودن اين قالي‌ها و اثبات‌نبودن رنگ آنان ميگردد. در شرايطي كه قالي شما رنگ مي دهد، عالي ميباشد كه براي ازبين‌بردن لكهٔ ايجادشده از قاليشويي داراي اعتبار و اشخاص حرفه اي امداد بگيريد تا از جراحت بيشتر به قالي ارزشمندتان خودداري نماييد. البته در صورتيكه قالي رنگ نمي‌دهد و رنگ ثابتي دارااست، به‌راحتي مي توانيد لكهٔ چاي ايجادشده را تميز نماييد. به‌طور كلي، براي محافظت و شستشوي مطلوب فرش‌هاي لاكچري ابريشمي خوب ميباشد از متخصصان دراين مورد ياري بگيريد؛ چون اين اشخاص ابزارها و مهارت‌هاي ما يحتاج براي محافظت زيبايي و كيفيت قالي‌هاي ابريشمي را دارا هستند.
نكاتي كه مي بايست در تزكيه لكه چاي از روي فرش در حيث داشته باشيدنكاتي كه بايستي در تزكيه لكه چاي از روي فرش در لحاظ داشته باشيم
۱. از پارچه‌اي سپيد يا اين كه به رنگ پر‌نور براي تزكيه لكه چاي از روي فرش استعمال نماييد تا بتوانيد لكه چايي را كه از روي فرش منزه ميكنيد روي پارچه ملاحظه كنيد. به كارگيري از پارچهٔ سپيد يا اين كه پر‌نور موجب دوري از جابجايي تصادفي رنگ پارچه به فرش نيز مي گردد.
۲. مدام براي تزكيه لكه‌ها از آب سرد به كار گيري نماييد، چون به كارگيري از آب گرم يا اين كه داغ موجب ثبت لكه مي شود و تزكيه آن را دشوارتر مي‌نمايد.
۳. مدام قبل از تزكيه لكه چاي، روي قسمتي از فرش كه زياد در معرض روءيت كرد وجود ندارد، شيوه موردنظرتان را آزمون فرمائيد. هنگامي مطمئن شديد كه آسيبي به رنگ و بافت فرش نمي‌رساند، از آن استعمال نماييد.
۴. در‌صورتي‌كه لكهٔ چاي بعد از ۲ يا اين كه ۳ توشه به كار گيري از يكي‌از شيوه‌هاي بالا تميز نشد، از طريق ديگري به كار گيري نماييد.
۵. علاوه‌بر طرز‌هاي خانگي بالا ميتوانيد از لكه‌بر فرش و محلول‌هاي شوينده‌اي كه در مغازه‌ها عرضه ميگردد، براي برطرف كردن لكه چاي از روي فرش استعمال نماييد.

دندانه هاي نباتي

۶ بازديد

اكثر وقت ها دراين باره اسيدهاي  قاليشويي خوب در مشهد  سولفوريك، سيتريك، استيك و فدميك آيتم به كارگيري قرار ميگيرند در روستاها و عشاير نيز به خواسته ساخت‌و‌ساز فضا اسيدي از سركه، آبغوره، سماق، قره قروت و دوغ سود ميگيرند.رنگ‌هاي طبيعي به ۲ سيرتكامل بر الياف فارغ از دندانه فعاليت مي نمايند بعضي تماماً جذب الياف نمي‌شوند بعضا نيز به طور سطحي جذب ميگردند كه در مقابل نور و روشنايي و يا اين كه شستشو از في مابين ميروند و ثباتي ندارند به همين منجر استعمال از دندانه در رنگرزي با رنگهاي طبيعي به طور كاملً الزامي ميباشد.
گونه هاي دندانه ها و بيان تفاوت آن‌ها در روش رنگرزيدندانه ها بر دو نوع مي‌باشند:
قسمتهاي مختلفي از برخي گياهان دارنده خواص ثبت كنندگي ميباشد اين گياهان اكثر اوقات دارنده تانن يا اين كه مازوج ميباشند در بعضا از كتاب ها داروئي اين ماده به صورتهاي اسيد تانيك- تانن- اسيد گالوتانيك- گالوتانن و به نادرست اسيد دي گاليك نام برده ميباشد. تانن در پوست و ميوه تعداد متعددي از گياهان مخصوصاً پوست درختان بلوط و سماق وجود داراست و سه نوع دارااست.:• تانن هايي كه املاح فريك را به رنگ آبي‌رنگ سياه در مي‌آورند، مانند تانن هاي پوست بلوط، سماق و پوست درختان غان.• تانن هايي كه املاح فريك را به رنگ سبز در مياورند مانند گونه هاي ترشك• تانن هايي كه املاح فريك را به رنگ خاكستري مايل به سبز در مي‌آورند مانند تانن جان دار در گزنهاين تانن ها به دو شكل وجود دارا‌هستند : در جايگاه نخستين به شرايط طبيعي در گياه جانور ميباشد و در سكو دوم تانن پاتولوژيك يا اين كه بي آلايش كه در بافت گياهي يافت مي‌شود و بر اثر نيش حشره ساخت مي شود. كه به آن مازومي گويند اين ماده بر اثر نيش حشره اي به اسم علمي PEMHIGUS UTRIVULAIUS بر درخت جفت وبلوط به دست ميايد كه ۴۰ دصد جوهر مازو داراست در كردستان مازوهاي ديگري از برگ درخت بلوط ميگيرند كه ۵۰ تا ۷۰ درصد جوهر نازو دارااست برگ كم آب خويش مازو را با آسياب بهتر مي سايند و آن را يك‌سري ساعت در ديگ بلندمرتبه مسي مي جوشانند و آنگاه آن را صاف كرده در رنگرزي مصرف مي نمايند مازو دارنده خاصيت ويژه اي ميباشد چون با مواد قليايي مخلوط مي‌گردد و در قبال هوا رنگ قهوه اي به خويش ميگيرد دارنده مزه قابضي ميباشد، برخورد اسيدي ضعيفي داراست، با املاح متعدد به رنگ‌هاي گوناگون ساخت‌و‌ساز رسوب مي نمايد اين گياهان كه ما زوج دار يا اين كه تندار مي باشند جزء دندانه هاي رنگ دارهستند و بيشتر براي تيره كردن فام رنگ‌ها به عمل ميروند بخصوص مازو كه براي تهيه و تنظيم رنگ‌هاي سير كاربرد دارااست.

مراحل لكه برداري فرش

۸ بازديد

او‌لين گام در مورد لكه برداري  قاليشويي خوب در مشهد  فرش تشخيص نوع لكه است. به صورت معمول در قاليشويي هاي ماهر آنگاه كه نوع لكه معين شد براي تعيين حلالي مطلوب جهت تزكيه لكه، نوع فرش دستباف يا اين كه ماشيني و نيز قدت فرش جديد و يا اين كه كهنه بودن آن نيز بوسيله اشخاص كارشناس و متخصص در لحاظ گردد. از اين رو در صورتي‌كه كه شما خويش در منزل قصد لكه برداري فرش را داريد مطلقا بايد با دانش به‌اين مفاد دست به تعيين حلالي مطلوب زده و ابدا حلال انتخابي نبايد آسيبي به فرش وارد نمايد.
سفارش مي شود براي پرهيز از كهنه شدن لكه بر روي فرش، به محض توليد لكه اقدامات پايين را در سوي لكه برداري فرش انجام فرماييد:
در آغاز به ياري قاشق لكه هاي قابل برداشتن را بلند كرده و بعداز آن مخلوطي از شامپو فرش و آب ولرم را روي لكه بريزيد.هم اكنون با يكدست سپيد و منزه آغشته به تينر يا اين كه الكل سپيد روي لكه مالش دهيد.اين توشه پارچه سپيد و تميزي را به محلول شامپو فرش و آب ولرم آغشته نمود و روي محل لكه مالش دهيد.فعلا پارچه اي سپيد و كم آب را روي محل لكه بكشيد تا لكه جذب پارچه گردد.قبلا نيز گفتيم كه قطعا بايستي نوع لكه قبل از مبادرت به لكه برداري فرش تشخيص داده گردد. به طور طبيعي شما مي‌دانيد كه چه موادي روي فرش ريخته ميباشد و اين لكه ناشي از چه چيزي است. از اين رو پيشنهاد مي شود حتي در صورتيكه كه قصد داشته لكه برداري فرش را به قاليشويي بسپاريد نوع لكه را به قاليشويي توضيح داده تا عالي لكه برداري فرش جاري ساختن خواهد شد.
به صورت معمول به راحتي از روي رنگ، غلظت و ماندگاري لكه مي شود به نوع آن پي موفقيت. به صورت معمول در شرايطي‌كه كه روي فرش چاي ريخته باشد راز مكان آن لكه اي رنگ زرد باقي خواهد ماند و عدم اقدامات به موقع در موضوع لكه برداري فرش ممكن ميباشد سبب ساز زردرنگ شدن فرش خواهد شد.
درحال حاضر آن كه لكه هاي چربي به گذر زمان روي فرش كم آب گرديده و سبب خواهند شد كه پرزهاي فرش به هم بچسبند و ريشه هاي فرش را نيز زردرنگ خواهند نمود.
درباره با لكه هاي سوختگي نيز غالبا لكه ها به رنگ قهوه اي و يا اين كه سياه خواهند بود و به صورت تكه اي بر روي فرش به ديده مي خوردند.
لكه هاي پروتئيني نظير لكه هاي تخم مرغ و خون و.. نيز حالتي چسبنده و لجز خواهند داشت.

چگونه مي‌توانيم بوي بد فرش و تشك را از بين ببريم

۶ بازديد

در شرايطي كه ميخواهيد  قاليشويي خوب در مشهد  بدون چاره نباشيد هر يك‌سري هفته يكبار فرش خويش را خوشبو فرمائيد، بايستي با يك‌سري راهكار معمولي جلوي بوي بد و يا اين كه بوي نم آن را بگيريد. قضيه اين ميباشد كه فرش مانند اسفنج كار مي نمايد، مايعات و همينطور رايحه را جذب مي نمايد. هر چيزي قادر است بوي بدي به فرش شما بدهد، از سيگار كشيدن گرفته تا رطوبت بيشتراز حد.
در اينجا چندين راه‌حل سراغ داريم كه مي‌توانيد براي پرهيز از بدبو شدن فرش خويش جاري ساختن دهيد.
تهويه مطلوبوجود سيستم تهويه مطلوب در اتاق مي‌تواند جلوي توليد بوي بد در الياف فرش را بگيرد. حتي با گشوده كردن پنجره و ورود پاره اي هواي جديد، به راحتي مي‌توانيد اين كار را جاري ساختن دهيد. دو پنجره يا اين كه در را به طور همزمان گشوده بگذاريد تا هوا در اتاق جريان يابد. اين عمل همينطور به زير نگه داشتن رطوبت اتاق امداد خواهد كرد.
نظافت كردن فرش به طور منظمخير فقط نظافت كردن فرش، بلكه پاك نگه داشتن منزل به طور منظم، بوهاي جانور در منزل را به دست‌كم ميرساند. عملكرد نمائيد به طور هفتگي فرش را با جاروبرقي پاك فرماييد تا از شر باكتري ها و آلودگي ها خلاص گرديد. همينطور با افزودن مواد معطر طبيعي مانند ميخك، دارچين يا اين كه صابون خانگي هاي معطر به كيسه جاروبرقي، ميتوانيد آن را خوشبو نگه داريد.
يكي اصلي ترين كارداران بوي فرش، نشت موردها ناخواسته ميباشد. در شرايطي كه در منزل نوپا يا اين كه حيوان ها خانگي داريد، ممكن ميباشد بارها با آلوده و كثيف و بدبو شدن فرش مواجه گرديده باشيد. سفارش مي‌كنيم يك منزه كننده منحصربه‌فرد لكه در يك پياله اسپري، مدام فراهم داشته باشيد.