آرشیو مهر ماه 1400

در اين وبلاگ مي توانيد سوالات خود مربوط به قاليشويي را ببينيد

ترميم عيوب بسته به نوع نقص فرش به سه طريق زير صورت مي گيرد

۷ بازديد

رفوگريبه وسيله استادكاران قاليشويي خوب در مشهد زبده ما عيوبي زيرا پوسيدگي، پاره‌گي، نخ نما شدن و پود نما شدن برطرف مي گردد.داركشينقايصي زيرا چين خوردگي ،سره، و سركجي فرش بر اثر تخته كوب كردن برطرف مي شوند.رنگ يابيبا كوتاه كردن مختصر ساق گره و برداشتن يك كدام از دو ميلي‌متر از نوك ساق در سطح فرش دورنگي و رگه هاي ظواهر گرديده برطرف ميشود.

ويژگي يك قاليشويي خوب | نكات مهم شستشوي فرش در قاليشويي

۱۰ بازديد

در هر منزل اهل ايران فرش از قاليشويي خوب در مشهد اجزا مهم به حساب ميآيد و از قبلي تا كنون گونه هاي فرش اهل ايران گزينه استعمال قرار گرفته اند و براي نظافت آن‌ها هم در قبل در خانه آيتم شستشو قرار مي گرفتند و به گذر زمان مجال قاليشويي ها مكان آن ها را گرفته اند. در‌اين مقاله از وب سايت قالينا براي شما در زمينه‌ي تعيين قاليشويي مطلوب بيشتر حرف كرده ايم.
خصوصيت هايي كه يك قاليشويي عالي بايستي داشته باشدشايسته ترين مجال براي شستشوي فرش از فروددين ماه تا شهريور ميباشد . چراكه در‌اين روزها به جهت آفتاب ، كم آب شدن فرش بطور طبيعي پيش آمده و فرش در ذيل آفتاب ضدعفوني گرديده و رنگ روشن و خوش بخود مي گيرد . همينطور شكستگي فرش كه نگراني مشتريان ميباشد پيش نمي آيد .
هيچ آسيبي متوجه فرش وجود ندارد . در شستشوي اتومات ، به كارگيري از مورد ها شوينده استاندارد و عدم دخالت دست ، توجه شغل را بالا ميبرد و همين مساله قابليت زخم احتمالي را از في مابين ميبرد مگر آنكه فرش كهنه يا اين كه پوسيده باشد كه در آنصورت نيز نكات ما يحتاج به استحضار مشتري رسيده و با كسب اذن و احتياط ما يحتاج ، مبادرت به شستشوي فرش مي‌كنيم.

گرد گيري، به روش مكانيكي

۵ بازديد

اعمال اين نحوه در منزل قابليت قاليشويي خوب در مشهد و امكان پذير وجود ندارد و در سوله‌‌ها و قاليشويي آن هم بر پايه ي نوع و بافت فرش و كيفيت اعمال مي گيرد. در شستشوي فرش دستباف مي بايست اعتنا كرد؛ زيرا اين گرد و غبار هنگام ريختن آب تبديل به گل شود و جداگانه سازي نا ممكن خواهد بود يا اين كه لا اقل بسيار دشوار.
فرش دستباف و رنگ پس دادن هنگام شستشودر شستشوي فرش دستباف بايستي اعتنا كرد. زيرا براي بافت اين فرش‌ها از نخ‌هايي با رنگ طبيعي استعمال مي‌گردد؛ بايستي اعتنا كرد كه فرش رنگ پس ندهد. چون اين عمل صدمه‌ي دورازشوخي به فرش خواهد زد كه هيچگونه جبران پذير وجود ندارد. فرش‌هاي دستباف دارنده كيفيت‌ها و ساختار‌هاي متفاوتي هستد. فرش‌هايي با رنگ‌هاي تيره بيشتر رنگ پس مي دهند (مشكي، لاكي، طوطيا‌اي و ..). پس شايسته ترين خط مش براي شستشوي فرش دستبافت وا گذاري آن به قاليشويي ميباشد.
براي اينكه اعتقاد و باور نتايج فرمائيد كه هنگام شستشوي فرش دستباف آيا فرش رنگ پس مي دهد خوب ميباشد در آغاز يكدست‌ي سپيد را با پاره اي آب ولرم تر نمائيد. بعد آن را روي پرز‌هاي فرش بكشيد. در صورتيكه دستمال سپيد رنگي شد پس فرش شما رنگ پس ميدهد. پس بايستي هنگام شستشوي فرش دستباف از اين مجموعه، مي بايست نكاتي را رعايت نمائيد. اوليه اينكه براي فرش را از گذشته تر نكنيد. چون بخش‌هاي پر‌نور فرش رنگي گردد.

استفاده از مواد مرغوب براي شستشو

۵ بازديد

براي شستشوي فرش دستباف و قاليشويي خوب در مشهد حساس هيچ زمان از مواد شيميايي كاركشته به كارگيري نكنيد و فرش را به معتبرترين قاليشويي بسپاريد‌‌‌.
يكنواختي در پا خوردگي فرشفرش تان را هر يكسري وقت يكبار جابجا نماييد تا همه نقاط آن به يك اندازه پا خورده گردد.مي توانيد يك روفرشي روي فرش پهن فرماييد تا از ساييدگي آن پرهيز خواهد شد.
 فروغ خورشيد و كاهش ارتفاع قدمت فرشاشعه روشنايي خورشيد به گذر زمان مجال منجر رنگ پريدگي و حاد شدن فرش ميگردد.
مواظبت هايي كه براي ارتقا ارتفاع قدمت فرش ايفا ميديم:
از قرار دادن فرش در حوالي منابع حرارتي و حريق زا پرهيز كنيد.فرش را در مكانهاي مرطوب قرار ندهيد چون رطوبت باعث پوسيدگي فرش مي گردد.با قرار دادن وسايل سنگين مانند گنجه و مبلمان روي فرش سبب ساز فشردگي الياف دريك نقطه ميشويد پس به تحميل هر از گهگاه مكان وسايل روي فرش را جابجا نماييد.فرش را در تماس مداوم با ذيل در ها قرار ندهيد.در حالتي‌كه فرش تان روي سراميك و موزاييك تكان مي نمايد از چسب هاي اختصاصي يا اين كه ترمز فرش به كارگيري نمائيد.ريشه هاي فرش را به وسيله چسب كارتن كاور نماييد تا مدام پاك و سپيد باقي بمانند.

تابلوفرش دستباف مينياتور

۷ بازديد

محمود فرشچيان در 4 بهمن سال 1308 خورشيدي  قاليشويي خوب در مشهد در اصفهان به دنيا آمد. پدرش، حاج غلامرضا فرشچيان، از تجار بنام فرش بوده و در فعاليت هنر قالي بافي خبره بود. اين موضوع مساعد براي رشد سليقه و شوق و اشتياق وي در راه و روش شناخت با هنر موءثر به زمين خورد و از به عبارتي مقطع كودكي استعداد و عشق اورا در مورد نگارگري نمايان كرد.محمود فرشچيان، از سالهاي قبل از مكتب از روي نقشه هاي قالي طرح ميزد. تا اينكه كم كم دستش در شغل نقش پردازي سرازير شويد و در‌اين عمل خبره شد. او در اين مورد مي گويد: « 4 سالگي را عالي به حافظه دارم. روي زمين مي‌نشستم و نقش‌هاي قالي را روي شيت مي‌كشيدم. پدرم هم از اين موقعيت راضي بود.»فرشچيان در زمان تحصيلات مقدماتي در محضر مدرس ميرزا آقا امامي اصفهاني هنرمند غالب دست و پرآوازه اصفهان، به ياد دادن نگارگري دلبستگي و عشق و علاقه پيدا كرد و دل در گرو نقشهاي قشنگ بست.او ميگويد: «حاج ميرزا آقا امامي يك نقش آهو به اينجانب بخشيد و اعلام كرد تا از روي آن نگارگري كنم، تا صبح روز بعد از آن حدود 200 طرح دراندازه‌ها و جهت‌هاي متفاوت كشيدم. براي مدرس باوركردني نبود و از آن به آن گاه آيتم تشويق و پذيرش وي قرار گرفتم.»بازه هنرستانوي از شغل هنر حس رضايت و شادماني داشت. از كلاس هفتم متوسطه گام به هنرستان هنرهاي زيباي اصفهان گذاشت. چهار سال در آن مقام عاشقي، ذيل لحاظ مدرس عيسي بهادري (مدرس نخبه و قوي نگارگري قالي، مينياتور، نگارگري رنگ و روغن) به يادگيري اصول و مباني پباده سازي نقوش سنتي پرداخت. بي‌شك نقش مدرس عيسي بهادري در رويش و به نقط ي اوج رساندن خلاقيتهاي محمود فرشچيان نقشي فوق العاده باارزش و تاثيرگذار بود.معلم در ذكر شم و تجسم شعرگونه عاطفه ها ، به نحوه اي تماما تازه برنده به هماهنگي و همگامي در ميان مضمون و محتوا و صورت و فرم نگارگري هايش رسيد و اين مشخصه اساسي فعاليت وي در نگارگري شد. وي در جواني بسيار پرتلاش و خستگي ناپذير به پباده سازي نقوش متفاوت ميپرداخت.مطالعه اثر ها تاريخي اصفهانفرشچيان در مطالعه اثر ها تاريخي شهر اصفهان (چهل رديف ، بهتر قاپو ، مسجد روحاني لطف الله و …) عملكرد اكثري ميكرد. وي همانند يك محقق، طرحهاي اسليمي و ختايي كاشيكاري هاي آن اثر ها را موشكافانه مطالعه و تحليل مي‌كرد. وي حتي‌د‌ر زمان سربازي نيز دست از خودكار و رنگ برنداشت و اثراتي جالب اخلاق و رفتار كرد كه آيتم تشويق مقامات قرار گرفت.

به پشت فرش ماشيني و دستباف نگاه كنيد

۵ بازديد

معلم بافندگي از در بين تعداد  قاليشويي خوب در مشهد  محدودي نخ كه مبتني بر تصوير طرح رنگرزي گرديده بود رنگ ها را گزينش مي كرد و مي‌بافت. ولي با ورود تكنولوژي به هنر صنعت تابلو فرش، شيوه جديدي براي پباده سازي تابلو فرش پيدا گرديده و پيش روي ساخت‌و‌ساز كنندگان تابلو فرش قرار گرفت.اين ايام طراحان تابلو فرش، تصويري كه به طور RGB Color بوده و تعداد نامحدودي رنگ در آن مصرف شده ميباشد را با راه‌هاي تخصصي تبديل به Indexed color مي‌نمايند كه تعداد رنگ محدودي دارااست و قابل بافت مي باشد. رسالت اساسي اين طراح اين ميباشد كه تصويري كه با يك سري رنگ محصور ساخته مي گردد (indexed color)، بيشترين قربت و تشابه را به تصوير اساسي (rgb color) داشته باشد. آن گاه فولدر indexed color با به كارگيري از اپليكيشن هاي اختصاصي كه به وسيله متخصصان سردرودي پباده سازي گرديده‌است به يك پوشه pdf كه مشتمل بر كد ها براي بافت تابلو فرش مي باشد، تبديل ميگردد كه نقشه كامپيوتري ناميده مي‌شود كه مثال آن را در تصوير ذيل ميبينيد.در مرحله‌ي آن گاه نخ ها بر پايه ي باكس رنگ (color table) پوشه پاياني رنگرزي گرديده و شماره مي خورند. در غايت بافنده صرفا بر پايه ي كدها و شماره هايي كه روي شيت (نقشه) ميباشد نخ با شماره معلوم گرديده را برداشته و در شماره گره هايي كه روي صفحه (نقشه) معلوم شد‌ه‌است، ميبافد. پس از اتمام بافت، تابلو فرش بر پايه ي قدرت طراح و رنگرز خلق و خوي مي شود.
شايان بيان ميباشد كه برنامه ورژن اندرويد منحصر به فرد تلفن همراه هاي هوشمند كه دربرگيرنده فولدر صوتي طرح هست نيز به وسيله متخصصان سردرودي پباده سازي گرديده و قابل به كارگيري بافنده ها مي باشد.
در نوشته هاي آينده، درباره ي مقايسه كيفيت بعد از آن بافت تابلو فرش هاي پوستر بافت و كامپيوتري هم برايتان توضيحاتي ارائه خوا‌هيم اعطا كرد.يك كدام از شايع‌ترين سوالاتي كه اكثر اوقات خريداران قالي ميپرسند اين ميباشد: “چه‌طور مي‌اقتدار تفاوت در ميان فرش ماشيني و فرش دستباف را فهميد؟”
اشخاص داراي تخصص با يك نگاه، دستباف بودن يا اين كه ماشيني بودن قالي را متوجه ‌ميگردند، البته با اعتنا به اينكه امروزه گونه هاي فرش ماشيني دستباف سيرتكامل در بازار جانور ميباشد، ممكن ميباشد براي برخي اشخاص معمولي كه راز فن‌اي از فرش ندارند، تشخيص قالي دستباف و ماشيني كاري مشقت بار باشد.
تيم اينترنت‌وبسايت فرشواره پيرو با 4 نحوه شناسايي فرش دستباف از فرش ماشيني، تفاوت‌هاي پررنگ‌ي اين دو را با نگاهي دقيق تر به جزئيات، براي شما پر‌نور مي‌سازد:

منجمد كردن آدامس جهت از بين بردن لك آن

۶ بازديد

يخ زده كردن آدامس روشي  قاليشويي خوب در مشهد  معمول و مشهور ميباشد. در صورتي‌كه قطعه اي كه آغشته به آدامس گرديده كوچك ميباشد مثل جامه و يا اين كه كتاني مي توانيد به راحتي آن را در فريز قرار دهيد. به محض محكم شدن آدامس توسط چاقوي يا اين كه شي اي نوك تيز تكه آدامس را برداريد.
يخ زده كردن براي سطح هاي ديگر همانند موي، فرش و مبل يا اين كه مو رمز هم كاربرد دارااست. در‌اين حالت مي بايست از يك تكه يخ يا اين كه از اسپري هواي فشرده گرديده به كارگيري فرماييد. در شرايطي‌كه كه به مقطع 20 الي 30 ثانيه به طور بدون واسطه بر روي لكه آدامس اسپري فرماييد به مكان اكسيژن ، دي اكسيد كربن از اسپري بيرون مي شود و تكه آدامس به طور كامل يخ مي زند بعداز يخ زدن به راحتي مي‌توانيد تكه آدامس را برداريد.
ولي ماجرا از آنجا طاقت فرسا مي شود كه آدامس به تار و پود جامه شما نفوذ نمايد در آن شكل فريز كردن به تنهايي كافي نيست چون فريز صرفا توان برداشتن نصيب ورآمده آدامس را داراست و از جداسازي آدامس تنيده در تاروپود عاجز ميباشد. در‌اين مواقع نخست بايستي فكري به هم اكنون ورآمدن آدامس كنيم.
آب‌ليمو يك طرز بي آلايش براي ورآمدن لكه آدامس
درصورتي كه خرقه شما آغشته به آدامس گرديده و لكه آدامس به اعماق تار و پود لباستان نفوذ كرده كارايي فرماييد در آغاز لباستان را در محلول آبليمو بخوابانيد. بعد از تعدادي ساعت مبادرت به آبكشي معمولي خرقه نمائيد دراين‌صورت مشاهده خواهيد كرد كه لكه آدامس به طور كامل ورآمده و از تاروپود غير وابسته گرديده.
احتمال اينكه لكه به طور كامل از ميان نرود وجود دارااست در اين‌حالت دشوار نگيريد عمليات ورآمدن به نقطه نهايي رسيده اكنون از دو تكنيك فريز يا اين كه نوار چسب مي‌توانيد استعمال فرماييد.
تكنيك نوارچسب جهت از در ميان بردن لكه آدامس
فرض نماييد كه آدامس شما محكم بوده و به راحتي آن را از خرقه يا اين كه سطح لكه گرديده مستقل نموده ايد ولي تكه هاي ريزي از آدامس بر روي سطح باقيمانده ميباشد. خوب ميباشد كه يكسري تكه نوارچسب پهن برداريد و كارايي نماييد نوارچسب در قسمت مصدوم قرار دهيد و با سرعت از جا بكنيد.
اين عمليات را يكسري توشه تكرار فرمائيد تا آخري تكه لكه از در بين برود. اعتنا نمائيد كه پيش از آغاز عمليات لكه آدامس شما تر نباشد تا موجب كش وارد شدن آدامس نشود.

لكه دوده

۶ بازديد

آيتم ديگري كه زياد روي فرشها خصوصاً قاليشويي خوب در مشهد  در شهرهاي صنعتي و كثيف چشم ميشود لكه دوده ميباشد ، براي از در بين بردن آن نخست با استعمال از جارو برقي تا حد قابليت دوده را از فرش جداگانه كرده ، اعتنا كنيد هنگام جارو كشي آلودگي پخش نشود . آن گاه قدري نمك بر روي لكه تيره پاشيده پس از دو ساعت نمك و باقي مانده دوده را از طرح فرش عده فرماييد .

1-7- لكه‌هاي سابقتا اينجا در زمينه‌ي طرز عكس العمل با لكه‌هاي شايع كلام كرديم ولي ممكن ميباشد گهگاه با تغيير تحول رنگ يا اين كه لكه‌هايي روي كف پوش مواجه شويم كه تا قبل از اينً نديده‌ايم و نمي‌دانيم بر اثر چه ماده‌اي ساخته شده است ، بايستي چه كاري اجرا دهيم ؟ براي از دربين بردن اين رنگ‌هاي كهن كه هنگام توليد متوجه نشده‌ايم خمير ريش ، دستمال مرطوب و دستمال كم آب ما يحتاج ميباشد ؛ كمي كف خمير ريش را روي لكه ريخته و با دستمال ، پارچه ، حوله و يا اين كه اسفنج منزه و مرطوب سطح را منزه ميكنيم
در غايت با دستمال كم آب آب باقي مانده را عده و فرش را كم آب ميكنيم .گهگاه مواقع چشم‌ايم كه اشخاص عادت دارا‌هستند با كفش روي فرش شيوه بروند كه ولي عمل تماماً غلطي ميباشد و تعدد اين دستور از قدمت فرش معدود مي‌نمايد ، براي پاك و ضدعفوني كردن مكان كفش‌ها بعداز جارو زدن و روي هم گذاشتن غبارهاي سطحي ، دستمال بزرگي را به محلول آب و سركه آغشته كرده و روي پرزها تكان مي دهيم ، در ترازو آب و سركه اعتنا خواهد شد به اين دليل كه در حالتي كه مقدار سركه زياد باشد علاوه بر بوي بد به رنگ فرش جراحت مي زند .
در مواقعي كه نمي‌دانيم متاع لكه چه چيزي است و با چه موادي از دربين مي‌رود صرفا و فقط از آب به كار گيري كنيد و تا حد قابليت لكه را با آب از دربين ببريد به دليل آن كه آب در خصوص تك تك لكه‌ها پاسخ ميدهد و به مشقت بار كردن هيچ ماده اي روي فرش امداد نخواهد كرد از طرف ديگر زيرا ماده شيميايي داخل خويش ندارد به الياف تار و پود و خاب جراحت نمي‌زند به كار گيري از آب به معناي منزه كنندگي صددرصد لكه‌ها وجود ندارد .در كل مورد ها قطعاً بايستي پس از پاك كردن لكه فرش را به طور كاملً كم آب كرد يا اين كه از پوسيدگي احتمالي دوري خواهد شد ؛ همينطور در شكل بيماري تنفسي ترجيحاً عمليات از در بين بردن لكه و به كار گيري از مواد منزه‌كننده در اطراف گشوده ايفا گيرد .