گليم شيريكي پيچ و قاليشويي آن

در اين وبلاگ مي توانيد سوالات خود مربوط به قاليشويي را ببينيد

گليم شيريكي پيچ و قاليشويي آن

۸ بازديد

گليم شيريكي پيچ چه مي باشد و قاليشويي آن چه‌گونه ميباشد؟ قاليشويي خوب در مشهد اين نوشته‌ي علمي از قاليشويي اديب ( قاليشويي آنلاين) را بخوانيد. تا با گليم شيريكي پيچ و قاليشويي آن بيشتر آشنا گرديد.

 
شيريكي پيچ چه است؟ شيريكي پيچ اسم نوع گليم ميباشد. شيريكي پيچ فرآورده بخش ها روستايي و عشايري سيرجان و بافت كرمان ميباشد. اين گليم بافته زنان هنرمند ميباشد. انگيزه اسم گذاري شيريكي پيچ به جهت تاباندن خامه رنگيبه بدور نخ هايتار (چله) ميباشد. كه به آن شيريكي پيچ و در لهجه دربين عشاير به آن گليم پيچ هم گفته مي گردد.
ظواهر شيريكي پيچ: 


شيركي پيچ ظاهري مشابه به قالي و فرش دارااست. اين گليم مانند قالي با گره بافته مي‌شود. و برخلاف ديگر گونه هاي گليم كه پود منجر كامل شدن و نماينده نقوش مي‌گردد. در اين مكان پود فقط نقش اتصال تارها را برعهده دارااست. و مدام در پشت گوشت(پرز) گليم پنهان ميباشد. و قابل روييت نميباشد. بافت بردار بر آن نهاده ميگردد. و گره اين گليم نيز بر دو نوع ميباشد:
گره متن:با اين گره نخ رنگي از روي دو تار مي گذرد. بعد به پشت برگردانده ميشود. و از ذيل فن اساسي رويي عبور و ساخت و ساز گره مي نمايد.
گره آبدوزي:درين گره پود دوبار روي تار قرار ميگيرد. و خط پهن تري ساخت مي نمايد.

(آبدوزي: در نزديكي اضلاع جفت گل خطوطي موازي بافته مي‌شود. كه آبدوزي اسم دارااست. و سبب ساز پررنگ شدن نقوش مي‌شود.)
طرز مراقبت شيريكي پيچ:بايستي از رطوبت مداوم، حرارت و حريق محفوظ بماند. همينطور در معرض اشعه بدون واسطه و مداوم خورشيد قرار داده نشود. اشياي نوك تيز و موفق روي گليم شيريكي پيچ نكشيد.
قاليشويي و شستشوي شيريكي پيچ:قاليشويي (شستشوي فرش) شيريكي پيچ بيسيار اساسي ميباشد. و بايستي بوسيله يك متخصص قاليشويي صورت بپذيرد. تا به شيريكي پيچ آسيبي وارد نشود. براي شستشوي آن از وايتكس هاي شيميايي به كارگيري نشود. و با آب ولرم و شامپو هاي صنعتي قاليشويي و شسته خواهد شد. سفارش قاليشويي براي گليم شيريكي پيچ، اعلاشويي ميباشد.
دقت: در‌حالتي كه به قاليشويي، قالي شويي، شستشوي فرش، شستشوي مبل. خشكشويي مبلمان، اعلاشويي، شستشوي خوشخواب و … نياز داريد. به قاليشويي يا اين كه قاليشويي آنلاين رجوع كنيد. و از سرويس ها اعلاشويي استعمال فرماييد. تا فرش شما با دستگاه هاي منحصربه‌فرد شسته خواهد شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.